Zpět na novinky

Liptovský závod šetří plyn a vodu díky odpařování

V letošním roce vznikl na Liptově nový ekologický projekt, který pomůže našemu závodu s úsporou plynu i vody. Díky tomu bychom měli dále snižovat uhlíkovou stopu našich výrobků, a plnit tak dlouhodobé cíle společnosti Savencia v oblasti udržitelnosti. Jak funguje nová technologie zpracování syrovátky a jaké změny přináší, jsme se zeptali ředitele liptovského závodu Tomáše Čierného.

Mohl byste stručně vysvětlit, o jakou technologii jde?

Nedávná investice rozšířila naše možnosti zpracování syrovátky membránovou technologií reverzní osmózy, což nám nahradilo starou technologii odpařování vody ze syrovátky teplem. Navíc jsme ji doplnili o tzv. „polisher“, který nám přinesl možnost dočistit permeát syrovátky na využitelnou vodu.

 

Odkdy je nová technologie v provozu?

Technologii jsme zprovoznili v průběhu června a i když máme ještě hodně práce s dolaďováním některých částí, už teď můžeme vidět zmíněné přínosy na úspoře plynu. K dokončení projektu máme ještě spoustu akcí před sebou, ale šikovný tým lidí pracujících na projektu i obsluha samotné technologie postupně vychytávají problémové části a směřují k úspěšné finalizaci.  Předpokládáme, že využitelné vody budeme mít nadbytek, a tak do budoucna připravíme ještě další projekty pro její zužitkování, abychom ještě intenzivněji zapracovali na udržitelnosti a snížili i vodní stopu našich výrobků.

 

Jaká byla očekávání od tohoto projektu a jaké jsou zatím výsledky?

Příslibem úpravy technologie byly 30% úspory na plynu, což by se mělo promítnout do snížení uhlíkové stopy našeho závodu o 20 %, ale také úspory na vodě v objemu 6 % z celkové spotřeby závodu.

Za první dva letní měsíce jsme ušetřili něco přes 50 000 m3 plynu (to odpovídá přibližně 130 tunám CO2), a tak jsme na dobré cestě k naplnění našich ambicí snižování uhlíkové stopy na poli udržitelnosti (CSR). Tuto letní úsporu na emisích CO2 si můžete představit i jako 1 milion kilometrů proježděný osobním vozidlem, na což při intenzivním ježdění potřebujete aspoň 30 let v autě s průměrně úsporným spalovacím motorem. 😊

Zpět na novinky